廃村、廃屋


山形県にある廃村を描いたシリーズ。
山形県はその県土に占める面積比が日本一だと言われるほど、廃村が多い地域である。少子高齢化や、産業や物流の変化による人口流出で、そこには居住者がいなくなった。
本作は、日本の洋画家である向井潤吉の作品が着想の基になっている。戦時中、従軍画家として戦争画を描いていた向井は、村や建物が爆撃などであっけなく破壊され、消滅してしまう様を目の当たりにしてきた。その体験から、戦後は全国を巡り、時代が進むに連れて消失してしまうであろう茅葺屋根の古民家を描き続けた。その絵は多くの日本人にとっての原風景といえるほど、郷愁を誘うものになっている。
そして現代、向井が思い描いた通りに古き良き日本の風景は朽ちて消えゆこうとしている。かつての共同体は植物に覆われ、家屋は風雪に晒され倒壊し、野生動物の痕跡がいたるところに残されている。そこにはもはや人間の居場所はない。

Abandoned village, abandoned house

Yamagata, where I lives, has many abandoned villages and abandoned houses. Due to the declining birth rate and aging population, and the population outflow due to changes in industry and logistics, there have been no residents there. That is the very front-end problem of the whole of Japan today.
This work is inspired by a painting by Junkichi Mukai, a Japanese painter. During the Second World War, Mukai, who used to draw war paintings as a war artist, saw villages and buildings being destroyed by bombardment. From that experience, Mukai went around the japanese countryside after the war, and continued to draw old houses with thatched roofs that would eventually disappear. His paintings is an archetypal landscape for many Japanese people and entice nostalgia. And now, as Mukai imagined, good old Japanese landscape is about to fall into decay and disappear. The former community is covered with plants, houses are exposed to wind and snow, collapsed, and traces of wildlife are left everywhere. There is no longer a place for humans.

© 2019 TAKURO GOTO